manifest
Manifesto: a return to sex as haute couture
We want to get rid of the idea that femininity is defined predominantly by beauty. Normal should become normal again; the extreme is not the norm. Sexual freedom does not equal vulgarity and a complete lack of boundaries.
1. Ordinary beauty is beautiful enough!
Legs without cellulite, without visible veins, perky breasts, a round but firm bottom, sensuous lips and a Playboy-pussy: women who fit this description do not represent reality, so we should not all want to look like them. It's an ideal of beauty that the average woman can simply not match and it's an illusion that makes us unhappy. Unfortunately, a lot of girls, as well as mature women, feel pressurised to adapt their bodies to conform to these fake, photoshopped images. Research shows that only two percent of women worldwide dare call themselves beautiful. A depressingly low number which shows that this is an existential problem for women.
Extreme measures, such as plastic surgery, are a blessing for people with serious abnormalities, but as far as we're concerned it is not a means to undo every single minor imperfection. Who wrote the law that states that different is wrong? Why does the ageing body need "necessary maintenance" in the form of toxins, silicones and painful face lifts? Who decided that ageing is ugly?
We call upon advertisers and magazine editors to provide clarity in the murky unknown: accompany every manipulated too-good-to-be-true image with a fitting caption: "Pore-less thanks to Photoshop" or "This model was digitally narrowed and her neck was elongated". This way, everyone will be able to tell fact from fiction in future.
And women: let's stop judging and categorising one another so sharply and maliciously. The old man versus woman divide is outdated; we make our own contribution to the creation and maintaining of mythical beauty ideals.
2. Trash the compliant sex kitten!
Our dream woman is not a humourless symbol of new prudishness. But she is even less of a 'ho' or a bitch to be dominated by loser wannabe pimps. We've had more than enough of the image of the compliant sex kitten allowing herself to be smacked on the ass. Why can trigger-happy gangsters surrounded by horny underlings decked out with massive fake breasts count on a never-ending amount of air-time? When did submissiveness become an admirable trait? Whose respect and approval do these young women seek? However, it's not just the reviled rapper macho-culture that annoys us, the woman as a "Playboy bunny" is found everywhere. Paris Hilton fills her reality show with lap dances; Jessica Simpson meekly drapes herself across car bonnets. "In TV shows and magazines there is a constant debate about which of the female stars is "the hottest". We don't believe in the type of 'girl power' as praised in song by the Pussycat Dolls" . A woman can be sexy in many different ways. Real sex is exiting, strange, complicated and diverse. The image it currently has is one-dimensional and too easy. At the moment, the mottoes sex sells & money talks appear to be beating pride and uniqueness.
3. Sexuality is haute couture, not a cheap sale
The sale, strongly influenced by the internet, is over. In the past decade, every sexual excess was within easy reach. A simple Google search reveals films of women being defecated on, people giving horses blow jobs, and ladies willingly allowing themselves to be simultaneously fucked in every imaginable orifice. Anyone watching TV expecting to see sex linked to the emotions of love or infatuation is set for disappointment. Anyone who voices this out loud is immediately labelled an esoteric idealist or lambasted as a scary feminist. For: "is it not amazingly progressive that we can see all this?" We think these mulish progressives are outdated. Sexual liberty does not equate complete boundlessness and vulgarity. Forty years ago, at the beginning of the sexual revolution, there were still a great many battles to be won, but what's the significance of sexual liberty if it means 'everything must go' rather than 'anything goes'? At the same time, we don't want sexuality to forge an alliance with values such as shame and honour or religion. The debate shouldn't be a game of ping pong between prudish and liberated, conservative and liberal. Women themselves must make a stand against the one-dimensional way in which femininity and sexuality are currently defined.
Who teaches adolescents to place the images and words they consume via various media in perspective? Teenagers are experienced web-surfers, but are they proof against the overkill of hardcore sex, shady characters, obscure preferences and commercial powers that inhabit the World Wide Web?
We call upon the government to introduce the subject of media-education in primary and secondary schools. Make clear how manipulative the media can be and conduct an open and lively debate about sexuality.
Everything can be enlarged, toned or lifted, a strong intellect should be a special accessory. For those who appreciate that, the beauty of a woman is eternal. Should the 0909-horny-fuck-me-up-my-tight-little-ass-trend turn out to be irreversible, then we hope at the very least to see a loud and critical counter-movement. This manifesto is a first step. We call upon everyone, male or female, who agrees with the above text to sign our manifesto on this website. Furthermore, we request that everyone put forward their own ideas and activities to give a new angle to sexuality and the beauty ideal.
Larissa Pans (historian, free-lance journalist), Marije Lieuwens (free-lance journalist) and Myrthe Hilkens (journalist for De Pers), Sunny Bergman (documentary maker) and Stine Jensen (philosopher and journalist).
| 9395. 02-10-2007 01:28:15 |
| Dora Popescu |
| Als moeder van twee zonen maak ik me grote zorgen over het beeld dat mijn jongens over vrouwen krijgen. Zullen ze ooit nog respect kunnen hebben voor een vrouw? |
| 9394. 02-10-2007 01:25:21 |
| Joël van Noort |
| Eens! |
| 9393. 02-10-2007 01:19:02 |
| Arie de Fijter |
| Een uitstekend verhaal van Myrthe, een vrouw met bezieling, dat kwam mooi uit tegenover het koude politieke verhaal van Femke Halsema en de schaamteloze lege en oppervlakkige Pauw. Ik hoop dat uit jullie plannen concrete initiatieven komen die de huidige coalitie aangrijpen zal om daadwerkelijk iets te veranderen. Ook al is het recht tegen linkse bon-ton in. |
| 9392. 02-10-2007 01:18:59 |
| Joyce de Jong |
| geweldig initiatief, ben de 'gewillige sekspoezen' spuugzat! |
| 9391. 02-10-2007 01:14:53 |
| Maarten van der Meer |
| Zo Myrthe, goed verhaal bij Pauw en Witteman. Het lijkt mij prima dat Plasterk uitspraken doet over dit onderwerp. Is zowiezo te lang blijven liggen. En volgens mij kan de politiek wel wat doen, al is het maar het onderwerp bespreekbaar maken, zoals jullie doen. Succes!! |
| 9390. 02-10-2007 01:09:39 |
| Rona Mathlener |
| Een goed verhaal waar geen speld tussen te krijgen is. |
| 9389. 02-10-2007 01:08:43 |
| els dieleman |
| Ik sta helemaal achter deze actie. We hoeven volgens mij geen mannen te overtuigen, maar vrouwen ! Ik ben het spuugzat om na 22.00 uur op 6 zenders van die belreclames te zien. En daar werken vrouwen aan mee ! Zolang zij dat doen, kijken onze mannelijke collega's de volgende dag op ons werk, ons werkende geemancipeerde vrouwen, toch anders aan. Vrouwen ondermijnen elkaar ! Bleeehhhhhhh, Femke Halsema !!! |
| 9388. 02-10-2007 00:44:45 |
| Carmen - Fassi |
| Myrthe, zag je vanavond bij PauwenWitteman. Bravo. Je stond als een rots in de brandende discussie. Mooi en sterk zolas je je standpunt verdedigde. Vooral Femke Halsema viel tegen met haar politieke korrektheid die hier heelmal de plank mis sloeg. Je naam haar de wijd uit de zeilen. Ook Pauw, met zijn opmerking over de pijpwedstijden kwam slap uit de hoek.. Ben blij dat jullie het opnemen tegen de geweldadige beelden over sex en eros die de jongeren voorgeschoteld worden en voor een ander bewustzijn hierover. De Marokkaanse sociologe/schrijfster Fatima Mernissi heeft trouwens een prachtig boek geschreven over de rol van eros in de verhouding tussen de beschaafde Arabische vrouw en man . Een leuke bijdrage aan de discussie. Claudia |
| 9387. 02-10-2007 00:44:28 |
| jan elze sennema |
| De seksuele devolutie is in volle gang. Ga eens kijken wat onze van moraal en fatsoen stijfstaande (pun not intended) overheid allemaal op de beeldbuis toestaat na de reguliere uitzendingen en je krijgt - niet alleen als vrouw - een hartverzakking. Om te beginnen is het onbeschaamde Big time oplichting van het allerdomste klootjesvee dat ons land in grote getale bewoont (mag dat ook eens gezegd worden?) in z'n grofste vorm, verder en bovenal is het de over minstens 6 kanalen uitgesmeerde golf sexspotjes over bijv. 'willige studentjes die het nog moeten leren'. Een van de meest schrijnende bewijzen dat we als mensheid terugkeren naar waar we vandaan komen: een lauwe bak kosmisch braaksel. Opeens snap ik na vele jaren niet in een kerk geweest te zijn hoe 'een' jezus er ooit toe kwam de marktkraam in de tempel in diggelen te trappen. |
| 9386. 02-10-2007 00:39:47 |
| Marieke Vissers |
| En ook voor mij geldt: als ik iets kan doen... kom maar op! |
| 9385. 02-10-2007 00:37:24 |
| Marieke Vissers |
| Petje af Mythe, dat deed je erg goed vanavond! Ik vind het super wat jullie doen. De seksuele en uiterlijke druk op jonge (en oudere) meisjes is funest voor hun eigenwaarde en dat is eeuwig zonde! Het lijkt erop dat jullie steeds meer (media)aandacht krijgen en dat is niet alleen heel mooi, het zegt ook heel veel! Gelukkig zijn er blijkbaar heel veel mensen die het met jullie eens zijn. Ga zo door! |
| 9384. 02-10-2007 00:25:00 |
| Adriaan de P |
| 9383. 02-10-2007 00:24:52 |
| Sacha Veenhof |
| Moeder van 2 prachtige dochters die binnen niet al te lange tijd ook de jungle zullen gaan betreden... Als ik iets kan doen; ik hoor het graag! |
| 9382. 02-10-2007 00:20:51 |
| Ineke van der Hoek |
| Ik onderschrijf van harte dit initiatief. Beroepshalve kom ik in aanraking met veel jonge meisjes die zonder een ander "kader" te hebben geen andere keuze kennen dan "mee te doen" aan sexuele activiteiten en er ondertussen vanuit gaan dat het "normaal" is. De effecten op hun zelfbeeld en hun toch al geringe identiteitsgevoelens zijn er. |
| 9381. 02-10-2007 00:20:26 |
| lidy amelink-riphagen |
| Ik juich dit initiatief van harte toe en hulde aan Myrthe Hilkens die deze standpunten verdedigde bij Pauw en Witteman. Wat had zij een stijl vergeleken met die Pauw. Bezorgdheid om mijn kleindochters heb ik en daarom: Ga door, laat je niet door politieke praatjes van de oppositie van de wijs brengen. Sterkte! |
| 9380. 02-10-2007 00:18:17 |
| Floris Onvlee |
| Goed optreden bij PauwenWitteman en ik steun jullie initatief! |
| 9379. 02-10-2007 00:15:47 |
| Freya Wolfs |
| 9378. 02-10-2007 00:13:51 |
| Laurens van den Berg |
| Goed initiatief Myrthe, bij Pauw en Witteman! Je maakte je erg sterk. Onbegrijpelijk dat Femke Halsema zegt dat de overheid er niks tegen kan doen. Het zou wel heel erg gesteld zijn met ons land als zelfs de overheid er niks tegen kan doen :S Misschien is het lastig om er nu nog wat tegen te doen, maar dan hadden we het niet zover laten komen, als dat het nu is..en de overheid heeft daar een grote verantwoordelijkheid in, waaronder natuurlijk ook ieder persoonlijk! Seksualiteit is bedoeld als een mooie, intieme beleving tussen 2 mensen en dat moet niet overal zomaar 'te koop' zijn, zo heeft de bedenker ervan, namelijk God, het niet bedoeld! We moeten er zuinig en op een verantwoorde wijze mee omgaan! En binnen dat kader kun je nog altijd behoorlijk genieten..dat is pas ECHT genieten ;-) |
| 9377. 02-10-2007 00:13:21 |
| Bo Teerling |
| Van harte steun ik jullie initiatief. Vecht door en laat je niet door een geirriteerde wellustige Pauw of Witteman uit het veld slaan. Ook niet door een Femke die , hoe jammer ook, het gesprek een flauwe politieke lading probeerde te geven. Erg kinderachtig. Grappig te zien hoe twee oude onnatuurlijke mannen jullie probeerden belachelijk te maken. Gelukkig viel Krabbe heel goed bij. Ik wens jullie van harte veel energie en doorzettingsvermogen toe. Grote klasse zoals jullie het aanpakken. Ga door. Zeer velen steunen jullie van harte. |
| 9376. 02-10-2007 00:13:13 |
| auk dijkman |
| 9375. 02-10-2007 00:11:54 |
| Kees Vermeulen |
| dit probeer ik op mijn manier al jaren op school te vertellen. ik sta er 100% achter. kinderen krijgen zo'n verkeerd beeld van wat juist zo mooi is. het optreden van myrthe bij paul en witteman was super. er voor gaan desnoods tegen de stroom in. geweldig, ondanks de flauwe grapjes van. een kanjer. |
| 9374. 02-10-2007 00:11:43 |
| remco v an grootel |
| Graag wat meer nuance. door frontaal de aanval te kiezen help je deze srijd niet die overigens waard is omgestreden te worden. Grote woorden losse niet veel op ( opmerking halsema). De positie van metname jonge vrouwen verbeteren zowel emotioneel als intellectueel lijkt me een beter alternatief. Het is overigens niet waar dat er weinig mee gebeurd in het onderwijs. Ik zou willen voorstellen dat we de discussie in breder perspectief plaatsen. het bimbo/confectie schoonheids ideaal is ook een gevolg van de commercialisering van bijna alles bijvoorbeeld liefde ( under cover lover). Commercialisering en normen en waarde gaan bijna nooit samen los nog van het inspelen op emoties, zoals onzekerheid dat alles met het oog op verkopen. Toch is er nog een groot deel van de jongeren die wel er goede mischien wel preutsere moraal op na houden dan hun ouders. Dus niet alleen de sexuele moraal maar moraal kan wel een facelift gebruiken, commercialisering gaat heel v er |
| 9373. 02-10-2007 00:09:33 |
| Wolter Hartog |
| "Vrouwen moeten zelf een vuist maken tegen de eenzijdige wijze waarop vrouwelijkheid en seksualiteit momenteel gedefinieerd worden." Ik steun het initiatief van harte, maar begrijp niet goed waarom vooral de vrouw een vuist moet maken en niet evenzeer de man. Zo verwordt de beweging tegen de huidige publiekelijke seksuele perversie tot een louter feministische zaak. Dit terwijl toch de gehele samenleving, ook de man, erbij gebaad is? |
| 9372. 02-10-2007 00:07:30 |
| Augusta Goedhart |
| Heel goed zo'n initiatief! Ik ben het er helemaal mee eens. Het is erg jammer dat Mevr. Halsema niet inziet dat het juist niet van emancipatie getuigd wanneer vrouwen op deze manier in beeld worden gebracht. Het is dus juist belangrijk om ook jong volwassenen duidelijk te maken dat het allemaal niet normaal is wat er te zien is op tv. |
| 9371. 02-10-2007 00:06:24 |
| Ewout den Heijer |
| IJzersterk stuk, geweldig optreden bij Pauw/Witteman, ga vooral zo door! Al was het maar dat het toevallig zo uit komt dat mijn betoog bij Nederlands op school over dit onderwerp gaat;) Dolle Mina's zijn misschien niet meer nodig, maar wat een ontegenzeggelijk goed initiatief! Het gezonde verstand straalt er vanaf. |
| 9370. 02-10-2007 00:05:13 |
| Gerry Kusters |
| Zeer goed initiatief van jullie, blijf dit onder de aandacht brengen. Het is te walgelijk voor woorden wat er gebeurt. |
| 9369. 02-10-2007 00:02:19 |
| Gerry Kusters |
| Blijf dit in de publiciteit brengen, het is vaak te walgelijk voor woorden wat er gebeurt. Van de politiek hoeven we niet veel te verwachten. Zeer goed initiatief van jullie !! |
| 9368. 02-10-2007 00:02:19 |
| Gerry Kusters |
| Blijf dit in de publiciteit brengen, het is vaak te walgelijk voor woorden wat er gebeurt. Van de politiek hoeven we niet veel te verwachten. Zeer goed initiatief van jullie !! |
| 9367. 02-10-2007 00:00:41 |
| Marloes Hermans |
| 9366. 01-10-2007 23:58:32 |
| Pauline de Wilde |
| Top! Wat een goed inititiatief en Myrthe chapeau voor je betoog vanavond in Pauw en Witteman! Ik zet me graag in voor je manifest. Pauline |
| 9365. 01-10-2007 23:58:20 |
| Olaf Heijman |
| Het beste initiatief van het jaar. Inmiddels is het een dagelijks gespreksonderwerp hoe je je kinderen zonder morele en psychische beschadigingen naar volwassenheid kunt loodsen. Ik hoop van harte dat dit iniatief hieraan gaat bijdragen |
| 9364. 01-10-2007 23:57:12 |
| Cornelis Vlot |
| Sterk optreden van Myrthe Hilkens bij Pauw en Witteman. Ook Krabbé en Van Dorp gaven steun. Goed initiatief! |
| 9363. 01-10-2007 23:56:23 |
| hennie visscher |
| wauw, eindelijk wordt de handdoek opgenomen. Ik droom al 15 jaar van een derde feministische revolutie, maar ben zelf te getraumatiseerd geraakt door de mannenmaatschappij om het initiatief te kunnen nemen |
| 9362. 01-10-2007 23:55:57 |
| Mick Barnes |
| Schitterend betoog in Pauw en Witteman vandaar mijn reaktie aan Pauw op hun website. Succes met jullie terechte actie! Reacties Pauw: get a grip on yourself Door Mick Barnes op 01-10-2007 om 23:52 Geachte heer Pauw, goed te zien dat voor u en mevrouw Halsema, Myrthe Hilkens een te begaafd debater is om tegen in te gaan. U dient of bij te scholen of te erkennen dat uw stijl van denigrererende journalistiek niet altijd aanslaat. Kijk de beelden maar even terug en zie zelfs Witteman schrikken van uw journalistiek! |
| 9361. 01-10-2007 23:54:28 |
| annelies niemeijer |
| geweldig iniatief zielig dat veel mensen een onsmakelijk idee hebben over hoe we met elkaar omgaan. en dat uitdragen via een omroep waarmee ik werd groot gebracht. mijn grootouders draaien zich om in hun graf. |
| 9360. 01-10-2007 23:54:12 |
| bart thijssen |
| Hulde voor Myrthe!!! ik zit nu tv te kijken en ik sluit me volledig bij haar aan. en die pauw met zijn 'wat is er tegen pijpwedstrijden'. we hadden het wel over minderjarigen. ik ben ook geen heilige maar miderjarigen mogen tegenwoordig best meer tegen zichzelf in bescherming worden genomen en ja mevrouw Halsema, daar kan de overheid wel degelijk wat aan doen. Ga zo door! |
| 9359. 01-10-2007 23:52:45 |
| Karim Maarek |
| Ik steun jullie volledig. Men heeft inderdaad bij Pauw en Witteman onderschat wat dit soort mediacultuur met jongeren doet. |
| 9358. 01-10-2007 23:49:19 |
| chan chan |
| 9357. 01-10-2007 23:45:17 |
| renate laan |
| Harstikke goed waar jullie mee bezig zijn! Vrouwen met rimpels zijn prachtig, vooral als hun ogen stralen, duizend maal mooier als strakke botox. Veel succes! |
| 9356. 01-10-2007 23:45:13 |
| Elma Jonas |
| Beste Myrthe, Je deed het prima bij Pauw en Witteman. Het werd erg duidelijk dat de heren en mevr Halsema erg ver van de werkelijkheid staan. En onderschatten wat groepsdruk kan betekenen. Ook onderschatten ze wat kinderen denken wat normaal is. |
| 9355. 01-10-2007 23:41:58 |
| Coert van Mourik |
| Geweldige actie, ik ben het met de initiatiefnemers eens! |
| 9354. 01-10-2007 23:38:39 |
| Danielle Puijk |
| 9353. 01-10-2007 22:44:09 |
| Carla Petit |
| Prima actie. |
| 9352. 01-10-2007 22:34:48 |
| karin hendriks |
| ik wil later werken met mooie vrouwen die zich mooi kleden en mooi opmaken. maar wat ik niet wil is dat een vrouw word gezien als lust opjeckt niet dat het is bij iedere vrouw die je ziet oow tis maar een vrouw die wil toch wel het is ronduit belaggelijk als mannen naar je gaan fluiten.. ik denk kom op doe normaal zoek een eigen vrouw waar je echt van houd ik schaam me er bijna voor om vrouw te zijn. xx |
| 9351. 01-10-2007 21:22:21 |
| Yoko Heiligers |
| 9350. 01-10-2007 21:13:56 |
| Agnes Koelemij |
| De vrouwenbeweging heeft dit onderwerp laten vallen, misschien omdat het (te) weerbarstig bleek, net als het recht op het zorgen voor je eigen kinderen? Wanneer komen die carrièredames erachter wat voor belangrijke zaken ze hebben ingeleverd voor hun druk-druk-drukke leven? Het respect voor onze eigenheid is weg, in plaats van gelijkwaardigheid is gelijkheid (aan mannen) nagestreefd, maar desondanks moeten we allemaal rimpelloos tot ons 80e in maat 34 passen! |
| 9349. 01-10-2007 21:10:54 |
| Els de Jonge |
| Goed initiatief, helemaal mee eens. Zolang ik me bewust ben, dus ook toen ik 20 was en nog niet rimpelig en uitgezakt, ergerde ik me al aan de reclames waarin een vertekend beeld van vrouwen gegeven werd. Media-educatie op scholen zou geweldig zijn, maar eigenlijk zou het vak breder gestalte moeten krijgen door ook het communiceren van mensen onderling erbij te betrekken. Door te leren te onderhandelen en uit te leggen leren vrouwen en mannen om ook zonder uiterlijk vertoon doelen te bereiken. |
| 9348. 01-10-2007 21:10:35 |
| sebas fokke |
| Goede actie!!! |
| 9347. 01-10-2007 20:11:59 |
| Erica Fritse |
| 9346. 01-10-2007 16:20:30 |
| hilda witmond |
| innerlijke schoonheid is voor mij een onvervreemdbaar eigendom dat in ieder mens verborgen ligt. Het wordt tijd dat wij massaal elkaar complimenteren met mens-zijn. Authenticiteit is mooi! |




