manifest
Manifest: sex moet weer haute couture worden
Wij willen afrekenen met het idee dat vrouwelijkheid enkel gedefinieerd wordt door
schoonheid. Normaal moet weer normaal worden, het extreme is niet de norm. Seksuele vrijheid staat
niet gelijk aan totale grenzeloosheid en platheid.
1. Gewoon mooi is mooi
genoeg!
Benen zonder cellulitis, zonder zichtbare adertjes, pronte borsten, ronde maar toch strakke billen, zwoele lippen en een Playboypoes: vrouwen die er zo uitzien representeren niet de werkelijkheid en dus moeten we er niet massaal op willen lijken. Het is een schoonheidsideaal waaraan de gemiddelde vrouw simpelweg niet voldoet en het is een ongelukkig makende illusie. Helaas voelen veel meisjes, maar ook veel volwassen vrouwen, de druk om hun echte lichaam aan te passen aan onechte, gephotoshopte beelden. Wereldwijd durft maar twee procent van de vrouwen zichzelf mooi te noemen, blijkt uit onderzoek. Een bedroevend laag cijfer dat bewijst dat dit een existentieel probleem is voor vrouwen.
Extreme middelen als plastisch chirurgische ingrepen zijn een zegen voor mensen met ernstige afwijkingen, maar wat ons betreft is het geen middel waarmee je elke oneffenheid even wegpoetst. Wie schreef de wet waarin staat dat afwijken verkeerd is? Waarom behoeft het ouder wordende lichaam "noodzakelijk onderhoud" in de vorm van giftige stoffen, siliconen of pijnlijke facelifts? Wie heeft bepaald dat oud worden lelijk is?
Wij roepen reclamemakers en bladenredacties op om helderheid in de duisternis te scheppen:
plaats onder elk gemanipuleerd, 'te mooi om waar te zijn'-beeld voortaan een kloppend
bijschrift."Porieloos dankzij Photoshop."of "Dit model is digitaal
smaller gemaakt en haar nek is opgerekt." Opdat iedereen voortaan fictie van realiteit
kan onderscheiden.
En vrouwen: laten we elkaar eens wat minder scherp en venijnig beoordelen
en categoriseren. Het man versus vrouw-denken van weleer is achterhaald; we dragen zelf ook bij
aan de creatie en instandhouding van mythische schoonheidsidealen.
2. De gewillige stoeipoes in de prullenbak.
Onze gedroomde vrouw is
geen humorloos symbool van nieuwe preutsheid. Maar zij is nog minder een hoer of bitch gedomineerd
door kansloze wannabe pimps. Het beeld van de gewillige stoeipoes die zich op haar achterwerk laat
slaan, komt ons de neus uit. Waarom kunnen schietgrage gangsters die zich omringen met 'geile'
onderdanen, voorzien van gigantische nepborsten, rekenen op eindeloos veel zendtijd? Sinds wanneer
is onderdanigheid een bewonderenswaardige eigenschap? Naar wiens respect en goedkeuring is zo'n
jonge vrouw op zoek? Maar het is niet alleen de verguisde machocultuur van rappers waar wij ons
aan storen, de vrouw als 'Playboybunny' is overal. Paris Hilton vult lapdancend haar realityshow,
Jessica Simpson vleit zich gedwee over een autokap. En de vrouwelijke 'sterren' in Ranking the
Stars debatteren uren met Paul de Leeuw over 'wie de lekkerste is'. Wij geloven niet in de
girlpower, zoals bezongen door krioelende Pussycat Dolls. Een vrouw kan sexy zijn op vele
manieren. Echte seks is spannend, vreemd, ingewikkeld en divers. Het beeld van nu is
eendimensionaal en te gemakkelijk. Vooralsnog lijken de motto's sex sells & money talks
het van trots en eigenheid te winnen.
3. Seksualiteit is geen confectie, maar haute couture.
De uitverkoop, sterk beïnvloed door internet, is voorbij. In het afgelopen decennium
bleek elk seksueel exces binnen handbereik. Een simpele zoekopdracht via Google levert filmpjes op
van vrouwen die zich laten onderpoepen, mensen die paarden pijpen en dames die zich gewillig in
alle denkbare gaten tegelijk laten neuken. Wie op tv verwacht dat beelden van seks hand in hand
gaan met emoties die horen bij liefde of verliefdheid, komt bedrogen uit. Wie dat vervolgens
hardop constateert wordt voor esoterische geitenwollensok uitgemaakt of als enge feministe
neergesabeld. Want: "Het is toch geweldig en vooruitstrevend dat we dit allemaal kunnen zien?"
Wij vinden die verkrampte progressievelingen achterhaald. Seksuele vrijheid staat niet
gelijk aan totale grenzeloosheid en platheid. Veertig jaar geleden was er aan het begin van de
seksuele revolutie nog veel te bevechten, maar wat is de betekenis van seksuele vrijheid als die
gelijkstaat aan 'alles móet kunnen'? Tegelijkertijd willen we ook niet dat seksualiteit weer een
alliantie aangaat met waarden als schaamte en eer of met een godsdienst. Zo verwordt een discussie
over een gouden bikini tot een pingpongspel tussen preuts en vrijgevochten, conservatief en
liberaal. Vrouwen moeten zelf een vuist maken tegen de eenzijdige wijze waarop vrouwelijkheid en
seksualiteit momenteel gedefinieerd worden."
Wie leert jongeren om de beelden en teksten die ze via de verschillende media consumeren in perspectief te plaatsen? Tieners zijn bedreven internetters, maar zijn zij ook opgewassen tegen de overkill aan harde seks, vage figuren, obscure voorkeuren en commerciële machten die het world wide web bevolken?
Wij roepen het nieuwe kabinet op om het vak media-educatie op basis- en middelbare scholen in te voeren. Maak inzichtelijk hoe manipulatief media kunnen zijn en voer een open en levendig debat over seksualiteit.
Alles kan worden opgepompt en strakgetrokken, een goed stel hersens zouden een bijzondere
accessoire moeten zijn. Voor wie dat waardeert, is de schoonheid van een vrouw onbeperkt houdbaar.
Mocht de '0900-lekker-geil-en-pak-me-in-mijn-strakke-kontje-trend' onomkeerbaar zijn, dan hopen
wij in ieder geval op een luidruchtige, kritische tegenbeweging.
Dit manifest is een eerste
aanzet. Wij vragen iedereen die zich in bovenstaande tekst kan vinden, man en vrouw, ons manifest
te ondertekenen op deze website. Verder verzoeken wij iedereen om met eigen ideeën en acties te
komen om seksualiteit en het schoonheidsideaal een andere wending te geven.
Larissa Pans (historica, freelance-journalist), Marije Lieuwens (freelance-journalist) en Myrthe Hilkens (journalist De Pers), Sunny Bergman (documentairemaakster, o.a. van 'Beperkt Houdbaar') en Stine Jensen (docent literatuurwetenschap aan de VU en publiciste).
| 9445. 03-10-2007 09:46:35 |
| Frieda Rorich |
| 9444. 03-10-2007 08:28:34 |
| Ellie Lelie |
| Jullie actie/documentaire had niet op een beter moment kunnen komen. Het feit dat we ons ideaalbeeld baseren op een gemanipuleerd en dus niet bestaand beeld vind ik vrij shocking, zachtjes uitgedrukt. Het zou zo prachtig zijn wanneer we weer leren blij te zijn met onszelf. Niet alleen voor onszelf, maar vooral ook voor onze kinderen. |
| 9443. 03-10-2007 00:15:11 |
| Willy Sledsens |
| Eindelijk iemand die het durf te zeggen wat ik ook vind, wat sex betreft,we zijn toch mensen geen beesten.Sex is mooi, maar wel in de juiste contexst van onze beschaving a.u.bMisschien kunnen we een voorbeeld na volgen van sommige andere culturen, waar pubers uitgebreid voorlichting krijgen over sex van de ouders of van anderen volwassenen maar dan wel zonder schaamte, dat het dus in de juiste cotexst iets moois is tussen twee mensen. |
| 9442. 02-10-2007 23:43:41 |
| Wilco Smits |
| Helemaal mee eens! Het is een schande dat een dergelijk oppervlakkig rolmodel voor de vrouw bestaat en zo'n populariteit heeft weten op te bouwen. Jezelf mooi maken en sexy voordoen kan ook te ver gaan. |
| 9441. 02-10-2007 23:37:55 |
| Susan Hoebink |
| Eindelijk wordt hier iets mee gedaan! Ik heb hier zoveel gesprekken over met mijn jongeren! |
| 9440. 02-10-2007 23:29:49 |
| Wigle Ringersma |
| Geweldige actie! Hetzelfde doe ik in mijn klassen met pubers. |
| 9439. 02-10-2007 22:46:35 |
| Marianne Baptist |
| De documentaire is me uit het hart gegrepen. Eindelijk een tegenbeweging. |
| 9438. 02-10-2007 22:23:55 |
| aafien Henderiks |
| geweldige actie, het idee dat iedereen slank,gaaf, enz. moet zijn. ergert me al jaren. Misschien zouden wij, vrouwen ons ook moeten etaleren zonder fotoshoptoestanden. op posters in een aktie of zo van zie ons eens normaal zijn, wij zijn mooi. Zodat idereen die het idee heeft nooit te kunnen voldoen aan een schoonheidsideaal, weet dat je ook tevreden kunt zijn met een normaal postuur. of om te laten zien dat normaal goed is en niet verwerpelijk. ik hoop mijn kinderen mee te geven dat alles wat zij zien aan ideaalbeelden in de media een onbereikbaar en ook niet wenselijk doel is. én dat seks en liefde met elkaar verbonden zijn. sex zou geen doel op zich moeten zijn. Dat dit zich in de media zo presenteert is niet nieuw, maar dat er zoveel is, is absoluut niet wenselijk |
| 9437. 02-10-2007 22:12:16 |
| Jacqueline Knipscheer |
| Heel goed iniatief, ga a.u.b. door en laat de moed niet zakken! Eindelijk eens een paar mensen die dit probleem aan de kaak willen stellen. Succes! |
| 9436. 02-10-2007 22:11:23 |
| maaike hoebink |
| top! |
| 9435. 02-10-2007 21:59:03 |
| Melanie van der Lem |
| 9434. 02-10-2007 21:50:33 |
| Edith de Fost-Platvoet |
| Nobele meiden! Het doet me goed dat een onderwerp wat bij ons thuis -met onze pubers van 17 en 19- vaak besproken wordt, in jullie manifest op een prachtige manier verwoord wordt. Onze zoon, een zeer aantrekkelijke sportieve jongen van 19, heeft net zijn eerste sexuele ervaring gehad. Onze dochter, een prachtige en populaire meid van 17, heeft deze zomer voor het eerst gezoend. Wij prijzen ons gelukkig met 2 kinderen die sex weten te onderscheiden van liefde! Wat wij ze van jongs af aan hebben bijgebracht is dat ze goedzijn zoals ze zijn EN dat er op TV (met name in reclames) veel dingen niet zijn zoals ze lijken. De jonge meiden die zich bij bosjes aanbieden aan onze zoon, missen volgens mij zelfrespect en het vertrouwen dat zij ook zonderhet overnemen van sexueel gedrag van TV aan de man komen. Dus naar mijn mening ligt hier ook een grote taak voor ouders. Helaas is het gezin in veel gevallen niet meer de hoeksteen van de samenleving en moet de overheid ook hier een rol in vervullen |
| 9433. 02-10-2007 21:46:19 |
| Betty van Dipten |
| Ik vind inderdaad dat er wat gedaan moet worden,kinderen of pubers van nu weten alles van computers het wordt ze allemaal in de schoot gelegd de sex of beter gezegd porno vliegt over het beeldscherm ,ik kan ook niet geloven dat dat de pubers er niet opgewonden van raken het hoort bij de leeftijd ,maar het is helaas de verkeerde sex,de goede sex is niet te vinden op de computer. Je hoeft alleen maar sex in te toetsen, en dat moet het dan zijn.Twintig jaar geleden was het er ook nog niet ,ik ben bang dat veel pubers met drank en sex de verkeerde kant op gaan over 10 jaar kost het ons weer miljoenen om dat probleem op te lossen. De kinderen worden verziekt door de volwassen van nu |
| 9432. 02-10-2007 21:45:14 |
| Frederiek de Vlaming |
| goed inititaief, ben verbaasd over de aggressieve reactie van Femke Halsema en vele anderen. |
| 9431. 02-10-2007 20:55:59 |
| Danielle de Jonge |
| Het zoveelste 'billboard met string' trok mij over de streep om hier te tekenen. Geen wonder dat kinderen gaan denken dat pornografische beelden normaal zijn en dat het gewoon is om met je erogene zones bloot te lopen. De 'soft'porno wordt ons op elke straathoek opgedrongen. En mensen die vinden dat dit met vrijheid te maken heeft, (die 'verkrampte progressievelingen':) zijn in wezen ontzettend ouderwets, want ze zijn blijven steken in de sixties! |
| 9430. 02-10-2007 20:50:57 |
| Annemieke breure |
| Ga door en geeft niet op!!! jullie zijn een welkom pittig geluid die duidelijk weten waar jullie het over hebben. Helaas in tegenstelling tot de mensen die er invloed op hebben. |
| 9429. 02-10-2007 20:44:24 |
| Michiel en Elmi Avezaat |
| Wij waren zeer onder de indruk van het optreden van Myrthe bij Pauw en Witteman! Goed intiatief, ga zo door! Onze steun hebben jullie. |
| 9428. 02-10-2007 20:40:37 |
| J. Visscher |
| Eindelijk!!! |
| 9427. 02-10-2007 20:35:50 |
| Willeke van Lenthe |
| Ik ben voor!! Ik probeer kids/jongeren voor te bereiden op wat er in de wereld te zien en te doen is. Ik schrik soms van wat je allemaal kunt vinden en vooral met welk gemak!! die grenzeloosheid en platheid gaan mijn grens ook ver voorbij.. Maar je moet het bespreekbaar maken met kinderen. Media educatie vind ik een goed initiatief om kinderen voor te bereiden op wat er tegewoordig "te koop" is in de wereld. Praat erover met ze en laat ze dan zelf bepalen wat ze er van vinden. Ik ben er van overtuigd dat het werkt!! |
| 9426. 02-10-2007 20:31:52 |
| Michael van Straten |
| Helemaal mee eens. Gaat echt te ver tegenwoordig! Mijn steun hebben jullie! |
| 9425. 02-10-2007 20:27:43 |
| yvonne kaijer |
| Jongeren beoordelen elkaar genadeloos op elkaars uiterlijk, met veel negatieve gevolgen. Ik word daar erg boos en verdrietig van! Helaas is er niet tegenop te boksen als de mediabombardementen blijven doorgaan. Graag actie! |
| 9424. 02-10-2007 18:48:19 |
| lily mewat |
| Ik vind het vervelend dat ik nog geen borsten heb, en klasgenootjes wel. ze praten over A-A BHtjes en dan zit ik er maar eenbeetje bij, te luisteren. Ik ben blij, ben ik gisteren achter gekomen, dat ik nog geen borsten heb, als ik erover nadenk. want als die ''vriendinnen'' die mij er nu mee plagen, en die nu stoer doen met hun BHtjes, straks megadingen hebben, gaan zij ook naar een plastische chirurg, om hun joekels te verkleinen die dan tot hun knieën hangen. We moeten blij zijn met wat we hebben, mensen krijgen inderdaad rimpels en hangborsten als ze ouder worden.... SO WHAT? ' p.s. dit heb ik zelf geschreven!!! |
| 9423. 02-10-2007 18:29:25 |
| maaike dijkgraaf |
| 9422. 02-10-2007 18:23:11 |
| Niels van den Berge |
| joechei voor een tegenbeweging, Niet preuts, maar wel beschaafd en echt! Ik sta hier achter. |
| 9421. 02-10-2007 17:09:39 |
| Theo Owel |
| Hoop geleerd van reportage |
| 9420. 02-10-2007 17:08:32 |
| Annemieke Owel |
| Indrukwekkende reportage. Dank u wel. |
| 9419. 02-10-2007 17:06:06 |
| Geertje Owel |
| 9418. 02-10-2007 16:37:09 |
| Stan Mewat |
| Mn moeder liet het me net zien en ik ben het er mee eens. Goedzo Myrthe! |
| 9417. 02-10-2007 16:26:00 |
| demmi postema |
| 9416. 02-10-2007 15:24:00 |
| Gemma Steemers |
| Ik sta 200% achter Sunny, Myrthe en alle andere mensen (zoals Minister Plasterk) die hun steentje bijdragen aan deze actie. Ik ben zwaar teleurgesteld in Femke Halsema en zal zeker overwegen om op iemand anders te gaan stemmen in de toekomst. Ja, vrouwen moet economisch sterker worden. Ja er moet iets gedaan worden aan armoede onder de vrouwen....maar waarom niet en-en!! Een positief en sterk zelfbeeld is toch een voorwaarde voor vrouwenemancipatie. En ik zie graag mijn zoons opgroeien in een wereld waarin de vrouwen gelijkwaardige partners zijn en geen "seks"slaven! |
| 9415. 02-10-2007 14:47:45 |
| Martijn Mewat |
| Enkele nederlandse zenders zenden 24x7 porno uit. Schokkend, en nooit van gehoord? Schakel maar eens een nederlandse commerciele zender in en druk op de teletext-knop. Verbaas je vervolgens hoe toegankelijk de ranzigheid is voor tv-kijkende kinderen, en trouwens ook voor alle kijkers die eigenlijk alleen maar op zoek zijn naar gewone informatie in teletekst. Op mijn beurt verbaas ik me ook waarom dit (teletekst) gegeven nergens genoemd wordt en geen van de betreffende zenders erop wordt aangesproken. Verder: waarom mag in de nacht van vrijdag op zaterdag een 3FM DJ zijn handeltje in webcamsex en aanverwante artikelen zomaar aanprijzen op een tv-zender van de publieke omroep? Tot slot: een reden waarom de overheid zich actief moet inzetten tegen deze verloedering is dat het hier gaat om de geestelijke volksgezondheid, die minstens zo belangrijk is als de lichamelijke volksgezondheid waarvoor diezelfde overheid zich al jarenlang WEL inzet. |
| 9414. 02-10-2007 14:13:13 |
| nettie de vos |
| Ik sluit mij aan bij de strijf en zal jullie uitnodigen voor een vrouwenbijeenkomst |
| 9413. 02-10-2007 13:58:39 |
| patricia de leuw |
| In grote lijnen eens, al vind ik het feit dat slechts 2% zichzelf mooi vindt, weinigzeggend. Ik vind mezelf niet echt mooi (=relatief begrip), maar zit wel erg goed in mijn vel en dus boeit het me niet erg. De jaren spelen waarschijnlijk mee. De scheidslijn waar overheidsbemoeienis nodig is en waar niet vind ik wel een moeilijke. Liever niet teveel zou ik denken, maar wat dan wel. Goede voorlichting voor meiden en jongens is in deze belangrijk, maar wie dit moet gaan doen? En bij welke leeftijd heeft het effect? Meiden van 13 luisteren niet zo goed meer naar opvoeders en zeker niet op dit gebied. Moet het dan via school? Internet (maar ze zullen er niet naar zoeken!)? Sire? Meidenbladen? Ik werk voor kinderen en jongeren en ben nu bezig met een project voor tienermeiden. Ik neem dit zeker mee! |
| 9412. 02-10-2007 13:12:44 |
| Elly Janssen |
| Helemaal mee eens; goed inititiatief. |
| 9411. 02-10-2007 13:09:04 |
| imme mewat |
| More power to Myrthe! Eindelijk eens iemand die dit durft aan te pakken. Femke in haar hemd, goedzo, met haar minachtende lachje naar Myrthe toe bà h! @arie: Je kan héél goed links zijn en dit vollédig onderschrijven. (De meeste linkse vrouwen denk ik) Femke is niet links, wat ze wel is weet ik niet. Nep-liberaal of zo. Iemand die jonge moeders zou willen dwingen buitenshuis te werken omdat je kinderen zelf grootbrengen niet meer mag, en dà t dan emancipatie noemt, in plaats van de uitbuiting van vrouwen tegen te gaan! en geloof me, uiteindelijk betalen niet alleen de vrouwen, maar wij allemaal. Want waarom zou je nog een 'mate' zoeken als sex overal hapklaar verkrijgbaar is, en vriendschap ook wel via het internet kan? Maar voordat we uitsterven moeten we eerst nog ff naar de plastisch chirurg, om te worden wat we toch niet kunnen zijn. BAH. |
| 9410. 02-10-2007 12:29:06 |
| Lian Hendrikx |
| Myrthe, chapeau! Prachig initiatief. Hopelijk heb je heel veel slapende honden wakker geschud met je optreden van gisteravond. |
| 9409. 02-10-2007 12:22:32 |
| Wilma van Andel |
| Ik maak me zorgen over de leefomgeving waar ik mijn kinderen die ik hoop te krijgen in de toekomst, zal neerzetten. Alleen maar tegen elkaar opknokken over wie de 'stoerste' dingen heeft gedaan. Mag het alsjeblieft pas allemaal wanneer je er aan toe bent en iemand gevonden hebt waarmee je dingen kunt uitvinden. |
| 9408. 02-10-2007 11:18:51 |
| Lianne van Diemen |
| Ik ben blij dat er een tegengeluid komt en dat er serieus nagedacht wordt over het effect dat die gemanipuleerde beelden hebben op de maatschappij en vooral op het zelfbeeld van jonge meiden! |
| 9407. 02-10-2007 10:47:27 |
| Annemieke ten Bokum |
| Daarom vind ik de Dove 'real women' campagne zo fantastisch! |
| 9406. 02-10-2007 10:37:56 |
| Maaike Kornet |
| Hear, hear!!!! Een geweldig optreden van Myrthe. Een verademing, helder, puntig. Femke dook weer in haar arsenaal aan politiek correcte uitspraken die tamelijk zwak overkwamen. Soms kan t.v. je een goed gevoel geven, en dat was gisteren het geval. |
| 9405. 02-10-2007 10:35:58 |
| Sandra Veenstra |
| Ook ik als ontwikkelingspedagoge van Grow'n'up Education Coaches onderschrijf dit manifest van harte. Seksuele opvoeding is een essentieel onderdeel van opvoeding die bijdraagt aan een gezond zelfbeeld en een gezonde ontwikkeling van meiden en jongens! |
| 9404. 02-10-2007 10:32:28 |
| Jihad Alariachi |
| Helemaal mee eens! Eindelijk een beweging die niet komt vanuit een bepaalde godsdienst of levensovertuiging zodat dat dan weer snel in een hokje wordt geplaatst. We delen dezelfde strijd! |
| 9403. 02-10-2007 10:26:24 |
| Bart Christdijk |
| 9402. 02-10-2007 10:19:06 |
| Lonneke Francesca |
| Merci beaucoup voor dit initiatief.. Mee eens!! |
| 9401. 02-10-2007 10:11:36 |
| Edwin van Drunen |
| Sterk optreden gisteren. Femke heeft het niet helemaal begrepen geloof ik. Natuurlijk kan de regering iets doen al is het alleen maar blijk geven dit initatief van harte te ondersteunen. Huidige verloedering vind ik al jaren zorgelijk. Ben bijna blij dat m'n kinderen jongens zijn. |
| 9400. 02-10-2007 10:08:34 |
| Jennie van de Weerd |
| 9399. 02-10-2007 10:08:32 |
| Jennie van de Weerd |
| 9398. 02-10-2007 10:01:33 |
| Roosje Hofman |
| Ben zo TROTS op jullie. Dank namens alle meiden die na ons komen. PS. ook ik ben een normaal sexueel actieve vrouw die niet preuts is maar wel bezorgd |
| 9397. 02-10-2007 02:23:47 |
| mira jongejan |
| verademend en sterk toen ik je op t.v. zag. zou ook weleens wat willen veranderen in zedendelicten en de idioot lichte straffen en afschafffen van verjaring van straffen bij verkrachting enzoer is nog steeds taboe hierover te praten en dat komt toch ook weer voort uit valse schaamte ,misschie een raar verband maar voor mij is dat er wel en door het manifest voel ik mehierin ook weer gesterkt en denk , gelukkig er zijn meer vrouwen die dit belagrijk vinden en femke halsema snap ik echt niet , dus bedankt. |
| 9396. 02-10-2007 02:07:52 |
| Harma Harding |
| Ik denk dat de enorm ongemakkelijke sfeer die onstond bij Pauw en Witteman en de reacties aan de tafel die op jouw verhaal kwamen des te meer bewijzen hoe 'gewoon' het allemaal al gevonden wordt. |




