galerie

Anna | 12-03-2008 | Trouw: Voor wie doffen we ons op - voor hem of haar

Uit: Trouw, 8/3/2008
Voor wie doffen we ons op- voor hem of haar?
Door Seada Nourhussen
Ongemakkelijk ondergoed, pijnlijke pumps, opkruipende rokjes, elke maand naar de kapper en af en toe zelfs een injectable. Voor wie doen vrouwen zoveel moeite om er mooi uit te zien? Voor henzelf, voor de mannen, of misschien gewoon voor elkaar?
'Als je de hele dag in je joggingbroek rondloopt, moet je niet gek opkijken als je man je niet meer aantrekkelijk vindt', predikte tv-psycholoog dr. Phil onlangs. "Doe wat aan je haar, val wat af en kleed je sexy als je weer wat passie in je relatie wil hebben."
Tien jaar geleden zouden zulke teksten een storm aan kritiek hebben opgeleverd. Alle middelen inzetten om je echtgenoot te verleiden? Dat zou een knieval betekenen voor de machtspositie van de man. Een vernedering voor de vrouw. Hij moest je maar gewoon aantrekkelijk vinden zoals je bent. Zonder poespas.
Nu staan de damesbladen vol schaamteloze tips om je weer aantrekkelijk te maken voor je man. Glossy's zoals Linda. zijn het met dr. Phil eens. Doe moeite voor je man, zeggen ook zij. Loop er niet bij als een huissloof. Leg je borsten eens in een push-up beha. Niets zo libidododend als comfortabele Crocs en een corrigerende slip. Paradeer liever op stiletto's, en hijs je in een string en een paar jarretels voor je lief.
"Er is een zekere terugkeer van de ouderwetse behaagziekte van vrouwen", merkt ook socioloog Cas Wouters. Hij schreef het boek 'Seksen de seksen' over veranderingen in de omgangsvormen tussen mannen en vrouwen. "Maar eigenlijk is de gedachte dat vrouwen hun man moeten behagen nooit echt weggeweest. Je mocht het de laatste jaren alleen niet hardop zeggen."
Doe stout, propageren ook ondergoedmagnaat Marlies Dekkers en schrijfster Heleen van Rooyen al enige tijd. Dekkers hoopt er natuurlijk meer lingeriesetjes door te verkopen, Van Rooyen meer exemplaren van haar boeken en tijdschriften. Hun boodschap valt in vruchtbare aarde. 'Stout!', de gezamenlijke uitgave van de dames over 'flirten, succes, macht, lingerie en erotiek', ging meer dan 100.000 keer over de toonbank. De cursussen paaldansen voor huisvrouwen lopen ondertussen ook vol.
Het is wel duidelijk: wij vrouwen moeten weer moeite doen voor onze man, zo luidt de consensus. Alhoewel er natuurlijk nog massa's vrouwen zijn die zich daar niets van aantrekken en gewoon wél die Crocs en dat flanellen pyjama aantrekken, rijst toch de vraag of wij vrouwen ons mooi maken voor de andere sekse. Doen wij die pijnlijke pumps, dat oncomfortabel ondergoed, die plakkerige lipgloss en strakke rokjes die bij elke beweging opkruipen, echt aan voor de mannen?
"Ach, nee", zegt stylist Maik de Boer, bekend van tv-programma 'Looking Good'. "Vrouwen maken zich vooral mooi voor andere vrouwen. Deden ze het maar voor hun partner! Natuurlijk speelt het ook een rol dat ze begeerlijk willen zijn voor mannen, maar uiteindelijk doen ze daar ze al die moeite niet voor."
Flirtcoach Esther Popeliers is het met De Boer eens. Samen met Judith Reinsma runt zij het bedrijf Eigenwijze Coaching, dat cursussen geeft in zowel zakelijk als amoureus flirten. "Vrouwen maken zich vaak ook mooi voor zichzelf. Dat hebben wij nodig, die boost. Een bijkomend effect is dat je er aandacht van mannen door krijgt én dat je er andere vrouwen mee aftroeft."
Lingerie bijvoorbeeld wordt niet enkel gebruikt om mannen te verleiden of op te winden, maar ook om andere vrouwen te imponeren, zo blijkt uit een onderzoek van Per Østergaard. De Deense socioloog verbonden aan de universiteit van Aalburg kwam erachter dat wanneer lingerie uitgezocht wordt, de hiërarchie van de pashokjes- wie heeft de mooiste beha? -een even zo grote rol speelt als het seksleven van de vrouw die de lingerie koopt. Volgens Østergaard zouden vrouwen in publieke ruimtes het niet kunnen laten om te kijken naar het ondergoed van hun seksegenotes. Het soort lingerie dat een vrouw kiest, bepaalt bij welke sociale groep ze hoort.
"Vrouwen gebruiken elkaar als ideaalbeeld", weet ook filosofe Stine Jensen. "In vrouwenbladen staan alleen maar andere vrouwen, nooit mannen. Er staan plaatjes in van vrouwen, interviews met vrouwen, artikelen over vrouwenzaken. Dat heet de sandwichtheorie. Als twee vrouwen samen zijn, zit daar bijna altijd een andere vrouw tussen. Dat wil zeggen dat ze het over een andere vrouw- hetzij een vriendin, zus of moeder- zullen hebben. Twee mannen praten vaak helemaal niet over een andere man- zij hebben het over vrouwen. Ook, wordt wel eens gedacht, om het gevaar op homo-erotiek af te wenden."
Vrouwen zijn constant bezig met naar zichzelf en hun soortgenoten te kijken. "Ik had vroeger geen poster van een man boven mijn bed hangen", zegt Jensen, "maar een poster van Olivia Newton John. De feministe Germaine Greer was een paar jaar geleden met haar boek 'De Jongen' een van de eersten die een poging deed om vrouwen eens met begeerte naar mannen te laten kijken." Daar kreeg ze vervolgens heel veel kritiek op.
Jensen: "De psychologische verklaring waarom wij vrouwen ons zo op elkaar fixeren, zou onzekerheid kunnen zijn. De darwinistische verklaring zou kunnen zijn dat wij dat doen omdat we een partner aan de haak willen slaan of willen behouden, en dus op die manier de concurrentie goed in de gaten moeten houden."
Maar dat laatste verliezen vrouwen uit het oog, denkt socioloog Wouters: "Vrouwen slaan vaak door in hun doel een man voor zich te winnen. In het boek 'Meisjes' van Mieke de Waal staat een voorbeeld van twee vriendinnen die in hun strijd om een jongen, er op een gegeven moment precies hetzelfde uitzien. Daardoor kon de jongen om wie het ging, niet eens meer het verschil zien tussen de twee."
Stylist De Boer: "Ik heb voor een aantal televisieseries zoals 'Zeg 's Aaa' en 'Oppassen' gewerkt, en daar wilden twee vrouwen met een hoofdrol altijd aan wat de ander aanhad. Vrouwen spiegelen zich enorm aan elkaar." Eind jaren negentig verzon kapper en visagist Leco van Zadelhoff een look voor Caroline Tensen: blond, donkere ogen en lichte lippen. "Toen wilde iedereen er zo uitzien. Elke vrouw in Nederland liep er zo bij. Dat is typisch voor vrouwen om zo massaal op elkaar te willen lijken. Terwijl ik zeg: onderscheid je door jezelf te zijn."
Soms is vastigheid wel goed, vindt flirtcoach Esther Popeliers. "Vaste rolpatronen zijn heel handig bij het verleiden van de ander. Er komen bij ons steeds meer mannen én vrouwen die in de war zijn. We weten duidelijk niet meer welke rol we als man of vrouw op ons moeten nemen. Nu zijn we meer mens dan man of vrouw. Dat is enerzijds een vrijheid en anderzijds een belemmering in de liefde. Je vrouwelijkheid benadrukken en je sexy kleden, heeft voordelen."
Valt het mannen wel op dat vrouwen zoveel moeite doen? "Lingerie en andere parafernalia zijn natuurlijk randverschijnselen, versiersels", zegt socioloog Wouters. "Daarmee win je een man niet voor je en je kunt ook doorslaan in doorkijkondergoed. Maar er verzorgd en aantrekkelijk uitzien, heeft zeker zin. Het spel van aantrekking draait nu eenmaal om het uiterlijk. En dat spel móet doorgaan, anders verpietert de relatie."

Elisa | 31-03-2008 | Belachelijk

Weet je waarom we het volgens mij doen...omdat onze mannen anders naar andere vrouwen kijken en er eventueel ermee vandoor gaan of ons bedonderen...aangezien dat bijna normaal is in de maatschappij en niemand het leuk vind...maar de mannen komen er wel mee weg...

Reageer

STAP 1 [?]
STAP 2(invullen en dan op verhaal toevoegen klikken)
Je naam [?]
Email-adres [?]
*
Het onderwerp [?]
Commentaar [?]

[login]