galerie

Afrooz | 08-05-2007 | re: blank schoonheidsideaal

Beste Sunny, Je stelt dat je je persoonlijk aangevallen voelt in je bericht en stelt : "Mijn film was een
duidelijk betoog, vanuit persoonlijk oogpunt."

De bedoeling is niet om je aan te vallen maar wel om de blinde vlekken in die persoonlijke aanpak naar voren te brengen. Dat de kritiek zich daarop richt is misschien een bittere pil maar ik hoop vooral dat het gesprekken op gang brengt over de rol van witte vrouwen tav het gender racisme. (Zoals ik ook in één van de andere postings zeg, vond ik je actie t.a.v. gemengde scholen sterk).

Mijn belangrijkste punt is volgens mij niet helemaal begrepen.

Je vertelt in je reactie over de positieve ervaring van sommige Surinaamse en Ghaneneze vrouwen t.a.v. het blanke ideaalbeeld. Uit Internationale studies naar Afrikaanse vrouwen blijkt overigens dat zij "aantrekkelijkheid" associeren met blank zijn. Zie o.a. ttp://www.diverseeducation.com/artman/publish/printer_6004.shtml en
http://uniorb.com/ATREND/asianwhite.html).

Pluraliteit is interessant en witte vrouwen zouden vaker het perspectief van 'andere' vrouwen mee kunnen nemen. Zonder perse witheid als normatief vertrekpunt te hanteren. Het wit feminisme geeft deze ervaringen meestal geen
podium waardoor de meerderheid van vrouwen weer wordt uitgesloten. Het feministische blad Opzij is een goed voorbeeld van deze tunnelvisie.

Door die ervaringen uit te sluiten ontstaat te vaak een beeld dat witte vrouwen een universeel perspectief op vrouwzijn laten zien. Wat natuurlijk onzin is; gekleurde vrouwen hebben door o.m. het racisme met een set andere problemen te maken
die erbij komen. Hun ervaringen zijn dan ook weer anders.

Het is jammer dat je om allerlei redenen die je aanvoert hun ervaringen niet hebt meegenomen.

Maar, om witheid als locatie van macht binnen de schoonheidsindustrie te bespreken (een etnische norm waar de meeste vrouwen in de wereld niet aan kunnen
voldoen) had je geen andere culturen, toeters en bellen erbij te hoeven halen!
De context van de documentaire die het geheel betekenis geeft is namelijk al een blanke context. Die context raakt ook jouw persoonlijke belevingswereld. Toch wordt
die allesomvattende context niet ontmaskerd in je docu. Dat vind ik raar.

Allerei schoonheidsnormen worden in twijfel getrokken en aangetoond dat ze gecontrueerd zijn maar doordat Witheid als ras, als etniciteit, niet wordt besproken, wordt
het in je docu nog steeds gecultiveerd als universele omnipotente norm.

Samenvattend; de industrie geeft de voorkeur aan blanke beelden en in jouw docu wordt dat genormaliseerd, onzichtbaar gemaakt en voor lief genomen.

Waarom is het belangrijk die blanke context wél te bespreken? Elke cultuur of etniciteit die zichzelf als beter, mooier en omnipotent voorstelt, stelt daarmee dat alle anderen minder(waardig) zijn. Die bizarre witte suprematie in onze
beeldcultuur mag ook door witte vrouwen bevraagd worden want ongelijkheid is niet alleen het probleem van zwarte vrouwen.

Die raciale norm had je in je docu kunnen blootleggen net zoals je de 'geflipte' norm voor billen, borsten en vagina's blootlegt.

Daar was alleen een ander inzicht voor nodig.


Interessante vragen zijn:


Hoe verhouden witte vrouwen (of jijzelf) zich tot die raciale norm van schoonheid?

Op welke manier beinvloeden culturele boodschappen over witte suprematie het leven van witte vrouwen?

Succes Sunny,
Afrooz


Meer Critical whiteness studies:

Documentaire van Dr. Shakti Butler:
Mirrors of Privilege: Making Whiteness Visible
Interview met haar: http://www.kpfa.org/archives/index.php?arch=13010

Frankenberg, Ruth. White Women, Race Matters: The Social Construction of Whiteness. Minneapolis, MN: U of Minnesota P, 1993.

"The Beauty Walk:" Interrogating Whiteness as the Norm for Beauty within One School's Hidden Curriculum: http://www.aare.edu.au/02pap/oli02625.htm

marjan | 08-05-2007 | wonderdokter

Iedere persoonlijke aanpak heeft blinde vlekken. Daarom is het ook persoonlijk. Ik vind het vreemd dat je Sunny daarop aanvalt. Je kunt niet alles in één keer zeggen. Wees blij dat ze al íets duidelijk gemaakt heeft. Of niet. Wees niet blij. Kan ook. Moet jij weten. Het lijkt mij helemaal geen bittere pil. Je vraagt gewoon te veel. Ik vind dat je overdreven politieke correctheid eist. Dat vind ik benauwend. Zou het niet kunnen zijn dat de verwachtingen die je van een blanke hebt irreeël zijn? Witten zijn ook maar mensen. Geen heiligen of wonderdokters.

sunny | 09-05-2007 | reactie afrooz

Hoi, ik zal de info en de url's checken.. bedankt. Heb je dat boek van Frans Fanton heet hij geloof ik gelezen? Daarbij beschreef hij hoe het is als het dominante maatschappelijke perspectief nooit je eigen is, en hoe vreemd het is als je jezelf leert zien als 'de andere'.

Nogmaals: ik begrijp het belang van je punt, maar ik zag niet hoe ik het in mijn film had kunnen verweven. Het is daarnaast volgens mij nu juist ook zo dat bepaalde uiterlijke kenmerken van zwarte vrouwen als ideaal worden gezien. Toen dr Matlock zei dat ik geen ass had refereerde hij duidelijk naar braziliaanse billen, het heet niet voor niets de brazilian butt inplant...

Het idee van fanton is ook vergelijkbaar met hoe vrouwen zichzelf leren zien als de andere, omdat de mannenblik ook de dominante is..

groeten, sunny

marjan | 09-05-2007 | witte supermatie?

Witte suprematie! Toe maar. Laten we maar eens met grote woorden schermen.

Ik zat ooit in een vrouwenopvanghuis in Rotterdam. Er zaten daar veel donkere vrouwen. En ik voelde me helemaal niet superieur aan die vrouwen hoor. Integendeel. Ik zat daar wegens mishandeling door de vader van mijn kinderen. Depressief en schuldbewust als ik ben opgevoed, zat ik de schuld alsmaar bij mezelf te zoeken. Die vrouwen daarentegen waren niet mis. Die waren luidruchtig, kwamen meer voor zichzelf op, zochten contact met elkaar. Eén had haar vriend met een koekepan op zijn kop gemept. Dat zou ik nooit gekund hebben. Ik vond hen krachtig. Witte vrouwen zijn veel afhankelijker, banger. Sociaal was ik veel zwakker. Ik praatte nauwelijks. Een antilliaanse, die toevallig ook Marjan heette waardeerde het dat ik niet roddelde, maar vond ook dat er met mij echt iets aan de hand was.

S. | 09-05-2007 | Reaktie op Afrooz

Afrooz, de documentaire van Sunny komt op mij helemaal niet over alsof ze raciale kenmerken bewust negeert. Ik ben zelf ook bruin en heb kroeshaar, maar volgens mij is het punt dat als je niet voldoet aan het schoonheidsideaal, dat je dan niet meer meetelt. Het maakt dan niet uit wat voor kleur je hebt. Er zijn ook donkere vrouwen die wel voldoen aan het schoonheidsideaal en blanke vrouwen die er niet aan voldoen.

Ik vind het zelfs jammer dat je op het eigenlijke punt van de discussie niet ingaat, omdat je wel zeer intelligent overkomt. Ik zie de documentaire van Sunny juist als een punt om in elk geval 1 belangrijk doelpunt te kunnen scoren met elkaar. Als dit soort discussies verzanden in een strijd onder elkaar, gaat er nooit iets veranderen. Ik zeg niet dat je hier niets over zou mogen zeggen, maar dit lijkt me niet het juiste forum voor de strijd tegen racisme.

Jago | 12-05-2007 | reactie

De onmogelijkheid om een metapositie ten opzichte van je eigen raciale positie te maken is hier denk ik zoals Sunny aandraagt duidelijk.

Zij is blank, met alle predicaten, privileges en vooroordelen die daarbij horen. Het verschil werd al pijnlijk duidelijk toen in de hamam gesproken werd over hoe daar meisjes, jonge en oude vrouwen met elkaars lichaam geconfronteerd worden en zo aan den lijve kunnen zien wat Normaal is. Als je dan kijkt naar de moeder van het meisje dat de vagina-reconstructie ondergaat en hoe zij spreekt over dat zij natuurlijk niet echt kan weten hoe het er nou precies uitziet bij haar dochter, maar dat ze het wel voor kan stellen en misschien dat vrouwen in het verleden ook rondliepen met haar dochters aandoening, dan wordt mij duidelijk dat de culturele en gekleurde blik overal anders is en dat die bril niet af te zetten is.

Iedereen vertrekt altijd vanuit zijn eigen positie - we hebben immers niets anders. Daarom is dit forum ook zo goed! Omdat hier al die vertrekpunten een stem krijgen.

Laat iedereen zien hoe het 'ideaalbeeld' door de Surinaamse vrouw ervaren wordt, door de Islamitische lesbische vrouw, door de Nederlandse homosexuele man, door de heterosexuele Marokkaanse man, iedereen! Geef elkaar het inzicht:

Praat vanuit jezelf.

Reageer

STAP 1 [?]
STAP 2(invullen en dan op verhaal toevoegen klikken)
Je naam [?]
Email-adres [?]
*
Het onderwerp [?]
Commentaar [?]

[login]